مطالب علمی

خواص ضد خوردگی قرص منقضی ترامادول در جلوگیری از خوردگی فولاد در اسید هیدروکلریک

خواص ضد خوردگی قرص منقضی ترامادول در جلوگیری از خوردگی فولاد در اسید هیدروکلریک

DFT and experimental studies on the inhibition potentials of expired Tramadol drug on mild steel corrosion in hydrochloric acid

صنایع بی شماری به دلیل استحکام و کارآمدی فولاد، از آن استفاده می کنند. اسیدهای معدنی مانند هیدروکلریک اسید و سولفوریک اسید، در فرایندهای صنعتی برای پاک کردن با اسید یا پوسته زدایی با اسید و غیره، به کار می روند تا استخراج نفت را بهتر کرده رسوبات نمکی و  ذرات را حذف کنند. استفاده از اسید برای این فرایندها موجب آسیب به لوله/چاه نفت شده و ساختارهایی که از فولاد کم کربن ساخته شده اند را نیز تخریب می کنند. به منظور کنترل و کم اثر کردن آسیب خوردگی بر فولاد کم کربن، متداول است که از ترکیبات آلی به عنوان بازدارنده خوردگی استفاده می کنند. داروها یکی از مهم ترین دسته های مانع خوردگی را تشکیل می دهند که به دلیل ماهیت غیرسمی و زیست سازگار بودن آن ها، می باشد. در نتیجه کاربرد داروها به عنوان پوشش مانع خوردگی به موضوع مهمی در سال های اخیر تبدیل شده است. مشکل عمده در استفاده از داروهای تازه برای این کار، هزینه بالای آن ها در مقایسه با سایر پوشش های آلی ضدخوردگی است که کاربرد عملی آن ها را محدود می کند.

در این راستا و به منظور ساخت پوششی ارزان و با عملکرد بالا، محققین از قرص ترامادول منقضی به عنوان پوشش برای جلوگیری از خوردگی فولاد کم کربن در محیط هیدروکلریک اسید استفاده کرده اند.  قرص ترامادول منقضی در محلول اسید هیدروکلریک 1 مولار به صورت تجربی تست شد و برای تایید و تشریح نتایج تجربی، از شبیه سازی کوانتومی (DFT) نیز استفاده شد. نتایج نشان دادند که قابلیت ضد خوردگی، به صورت مستقیم با غلظت ترامادول ارتباط دارد. نتایج شبیه سازی نیز تایید کردند که قرص ترامادول می تواند به عنوان مانع خوردگی فولاد کم کربن به کار رود.

DOI: 10.1016/j.md.2017.11.001

گروه علمی و پژوهشی مهندسی و علم مواد (MatRes)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *