مطالب علمی

مهندسی مرزدانه بر اساس تبلور مجدد روی فولاد زنگ نزن 316 بوسیله ی ذوب انتخابی با لیزر

مهندسی مرزدانه بر اساس تبلور مجدد روی فولاد زنگ نزن 316 بوسیله ی ذوب انتخابی با لیزر

Recrystallization-based grain boundary engineering of 316L stainless steel produced via selective laser melting

 

مهندسی مرز دانه یک استراتژی در فرآیندهای شکلدهی دما بالا است تا بدین وسیله خواص فیزیکی و مکانیکی مواد پلی کریستال را بوسیله ی تلفیق عامدانه ی مرز دانه های خاص (برای نمونه، مرز دوقلویی) در ساختار، افزایش دهند. به دلیل کرنش های متعدد اعمال شده به ماده جهت مهندسی مرزدانه، عموما روش های رایج همانند روش های ساخت افزایشی بصورت مستقیم، منجر به ایجاد شکل نهایی ماده نمی شود.
در این مقاله یک روش جدید جهت مهندسی مرزدانه کشف شده است که منجر به تقویت تکثیر مرز دوقلویی حین تبلور مجدد فولاد زنگ نزن 316 بوسیله ی ذوب انتخابی لیزری خواهد شد. برای وقوع تبلور مجدد به حداقل تغییر شکل مکانیکی نیاز است (حدود 1% انرژی تغییر شکل ساختار صرف تحولات ریز ساختاری می شود) که با سرعت اسکن در روش ذوب انتخابی لیزری متناسب است.
این ارتباط بین اندازه سلول های ایجاد شده و مقدار عناصر مهاجرت کرده به مرز سلول ها در حین انجماد با سرعت بالا بصورت مستقیم با سرعت اسکن لیزر متناسب است. سلول های بزرگتر و ساختار یکدست شیمیایی منجر به سهولت در جوانه زنی و رشد دانه های تبلور مجدد می شود. این روش می تواند موجب تلفیق بحث مهندسی مرز دانه و تولید قطعات با هندسه ی پیچیده شود.

گروه علمی و پژوهشی مهندسی و علم مواد (MatRes-مترس)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *