اخبار و آگهی, مطالب علمی

ساخت ماده ضد کرونا مس-تنگستن- نقره توسط دانشگاه ولورهمپتون انگلیس

گروه تحقیقاتی ساخت افزودنی مواد کاربردی (AMFM) دانشگاه ولورهمپتون انگلیس یگ ماده ضد ویروس از مس، نقره و تنگستن توسعه دادند که می‌تواند ساخت افرودنی شده و بنابر گزارش‌ها ویروس کرونا (COVID-19) را از بین ببرد.
AMFM توضیح داد که بیماری همه‌گیر COVID-19، نیاز برای مواد و سطوحی که بتواند ویروس را از بین ببرد یا متوقف سازد و به کاهش انتقال از طریق هوا و سطح کمک نماید را برجسته کرده است. گروه پژوهشی با تخصصش در زمینه ساخت افزودنی مواد زیستی ضد مییکروبی، تلاش‌های خود را برای بررسی مواد ضد ویروسی که می‌توانند با COVID-19 مقابله کنند، متمرکز کرد.
این پروژه بین رشته‌ای توسط جان رابینسون ، دکترآرون آرجونان و دکتر احمد باروتاجی از دانشگاه ولورهمپتون هدایت شد که با گروه آنجل سرانو آروکا از آزمایشگاه زیست مواد و مهندسی زیستی دانشگاه کاتولیک والنسیا برای توسعه سریع مواد و تجزیه تحلیل ویروسی همکاری کردند.
محقق دکتری جان رابینسون بیان کرد که “انتقال ویروس COVID-19  می‌تواند به صورت غیرمستقیم از طریق قطرات منتقل شده از طریق هوا یا به صورت مستقیم از طریق سطوح آلوده باشد. بنابراین توانایی کنترل انتقال ویروس جهت کاهش شیوع و محدود کردن اثرات طولانی مدت ناشناخته بسیار مهم است.” “همچنین با ظهور انواع جدید ویروس تأکید بیشتری بر لزوم کنترل و پیشگیری پیشرفته انتقال وجود دارد. نیاز به ماسک‌های با عمر طولانی و فیلترهای ماسکی که می‌توانند ضد عفونی شوند ضروری است.” رابینسون ادامه داد: “با ادامه روند شیوع بیماری همه‌گیر شرایط مختلف غیر قابل پیش‌بینی محتمل به نظر می‌رسد.” “برای فعال کردن پاسخ فوری و راه حل سریع، ما یک ماده ضد ویروس ایجاد کردیم که می‌تواند به صورت سه بعدی چاپ گردد و بنابراین می‌تواند سطوح ضد ویروسی را در زمان و مکان مورد نیاز ایجاد نماید.”
محققین از فناوری ذوب بستر پودری توسط پرتو لیزری (PBF-LB) جهت ساخت افزودنی یک ماده جدید ضد ویروس مس-تنگستن-نقره استفاده کردند. نقره برای داشتن خواص ضدمیکروبی شناخته شده است اما با وجود این به علت هزینه نسبتاً بالا برای مصارف و کاربرد در مقیاس بزرگ بویژه محصولات یکبار مصرف چالش‌هایی را بوجود می‌آورد. به همین ترتیب مس به داشتن خواص ضد COVID-19  با مزایایی چون هزینه کم‌تر در مقایسه با نقره برجسته شده است. مطالعات اخیر غیرفعال‌سازی 99.2 درصدی ویروس  در پنج ساعت را با استفاده از سطوح پوشش داده شده با مس گزارش کرده است. همچنین اگر چه به صورت محدود اما پژوهش جدید نیز نشان می‌دهد تنگستن نیز دارای اثرات ضد میکروبی در برابر عوامل بیماری زایی چون E. coli و Staphylococcus aureus است.
این پروژه ترکیب این سه عنصر را برای ساخت یک ماده جدید که می‌تواند به صورت افزودنی برای ایجاد سطوح لمسی و هندسه‌های فیلتر استفاده کرد، در حالی که دارای خواص ضد ویروسی  COVID-19 برتر هست.
رابینسون افزود: “ماده ضد ویروسی ما یک غیر فعال‌سازی 100 درصدی در مدت 5 ساعت در برابر نمونه بیولوژیکی ایمن از COVID-19 نشان داد.” “این یک پیشرفت چشمگیر بر نتایج پوشش‌دهی مس در پژوهش قبل است، زیرا همه ویروس‌های COVID-19 را از بین می‌برد. به همین ترتیب ماده مس-تنگستن-نقره توسعه یافته در این پژوهش می‌تواند هم برای کاهش آلودگی سطح و انتشار ویروس COVID-19 در هوا استفاده شود.”
“ما امیدواریم که این ماده بتواند موارد استفاده زیادی از جمله در سیستم فیلتراسیون ساختمان و فیلترهای ماسک صورت داشته باشد.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *