مطالب علمی

تکنولوژی پروتئوس: مواد جدید مستحکم، سبک و غیر قابل برش

طبق گزارش‌ها، ماده‌ای با نام “پروتئوس”، اولین ماده غیر قابل برش جهان

 

تاکنون هر ماده‌ای که با آن آشنا هستیم قابل برش است، حتی الماس‌ها. مهندسان ماده‌ای را ساختند که آنها را “پروتئوس” می نامند و ادعا می کنند اولین ماده تولید شده غیر قابل برش است. ترکیب آن از آلومینیوم و سرامیک متخلخل ساخته شده است، بنابراین از فولاد سبک تر است و در عین حال در برابر هر نوع دستگاه برشی مقاومت خواهد کرد.

 

محققان دانشگاه Durham انگلیس و انستیتو Fraunhofer آلمان ادعا می کنند که پروتئوس با چرخاندن وسایل برش در مقابل خود و کند کردن آن‌ها مقاومت می‌کند. این مواد از یک ماتریس آلومینیومی (فوم آلومینیومی) با کره‌های سرامیکی تعبیه شده در زمینه ساخته شده است. چگالی این ماده از فولاد 15 درصد کمتر است که این مسئله باعث می‌شود که برای کاربردهایی مانند زره‌های سبک وزن ایده آل باشند.

 

از آنجا که ابزار برش به آلومینیوم می تواند وارد می‌شود و به اصطلاح گاز بزند، هنگام برخورد به کره های سرامیکی، از لرزش‌های شدید رنج می برد. این رزونانس باعث می شود تا ابزار شروع به بالا پایین رفتن کند، بنابراین لبه برش آن را کند می کند. علاوه بر این ، با برخورد سرامیک، ذرات ریز گرد و غبار در ماتریس پر می شوند. نیروهای بین اتمی بین دانه‌ها به طور متناسب با میزان انرژی به کار رفته افزایش می یابد و باعث می شود ماده با چرخش‌های سریع ابزار حتی سخت‌تر شود.

 

Stefan Szyniszewski استادیار مکانیک کاربردی دورام گفت: “نیرو و انرژی دیسک یا مته به خود برگشته است و با حمله خود تضعیف و از بین می رود.” “اساساً برش مواد ما مانند برش دادن ژله‌ای پر از تکه‌های کوچکی از یک ماده (ناگت) است. اگر از ژله عبور کنید، به ناگت ها ضربه می‌زنید، و مواد به گونه ای ارتعاش می کنند که باعث تخریب دیسک برش یا مته می شود.”

 

پروتئوس در برابر دستگاه برش، دریل‌ها و سایر ابزارهای برش معمولی مؤثر است. حتی در برابر واتر جت‌های فشار قوی نیز مؤثر است. در این مورد، مواد به گونه‌ای متفاوت عمل می‌کنند که سطوح گرد کره باعث می‌شود آب ضعیف شده جت پراکنده شود.

 

محققان کاربردهای احتمالی را در بخش‌های ایمنی و امنیتی مشاهده می‌کنند. وسایل نقلیه زره پوش می‌توانند قوی‌تر و سبک‌تر باشند، یا قفل‌ها می توانند برای برش ابزار غیرقابل نفوذ باشند. از قضا که می توان از آن برای ساختن تجهیزات محافظتی برای کسانی که از ابزارهای برش استفاده می‌کنند نیز استفاده کرد.

 

پروتئوس در حال حاضر در حال ثبت اختراع است و تیم محققین به دنبال شرکای تولیدی برای تجاری کردن ماده است. اگر به جزئیات فنی علاقه‌مند هستید، آنها تحقیقات خود را در مجله Scientific Reports منتشر کرده‌اند.

 

منبع خبر: https://www.techspot.com/news/86079-new-material-called-proteus-reportedly-world-first-uncuttable.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *