مطالب علمی

تولید فولاد ضدزنگ (stainless steel) با دو برابر استحکام از طریق پرینتر سه بعدی (3D)

پرینت سه بعدی (3D) با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و توانسته پیشرفت های قابل توجهی را در زمینه های مختلف ایجاد کند. اخیرا از این فناوری برای تولید فولادهای ضدزنگ استفاده شده است که می تواند انقلابی در زمینه تولید فولادهای با استحکام بسیار بالا و چقرمگی بالا ایجاد کند.

در مقاله ای که اخیرا در nature materials توسط محققین ایالات متحده منتشر شده است از این فناوری برای تولید فولاد ضدزنگ استفاده شده است. همانطور که در پست های قبلی هم اشاره شده است، روش های مختلفی برای افزایش استحکام فولاد به کار می رود که منجر به کاهش چقرمگی فولاد می شوند. از این رو محققین روش پرینت سه بعدی را به این منظور به کار برده اند که می تواند به صورت همزمان منجر به افزایش استحکام و چقرمگی شود. در این پژوهش فولاد ضدزنگ آستنیتی 316L از طریق فناوری laser powder-bed ساخته شده است. فولاد ساخته شده از این روش، به صورت همزمان استحکام و چقرمگی بسیار بالاتری نسبت به فولادهای متداول 316L دارد (نمودار مربوط به استحکام این فولاد و مقایسه آن با نمونه های پیشین در شکل نشان داده شده است). استحکام بالای بدست آمده در این فولاد به ساختار سلولی، مرزدانه های با زاویه کوچک، و نابجایی های که در حین ساخت تشکیل می شوند نسبت داده می شود. این کار پژوهشی نشان می دهد که فناوری additive manufacturing که تحت عنوان پرینت سه بعدی شناخته می شود، می تواند برای تولید قطعات مختلف به میکروساختار خاص و استحکام بسیار بالا مورد استفاده قرار گیرد.

در سال های اخیر، فناوری پرینت سه بعدی توجه طیف وسیعی از پژوهشگران را جلب کرده است و انتظار می رود که در آینده ای نه چندان دور، به روش غالب ساخت قطعات پیچیده تبدیل شود.

منبع: DOI: 10.1038/NMAT5021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *