مطالب علمی

الیاف نانومتری شیشه فلزی تحت نسبت ابعادی شدید

Structured nanoscale metallic glass fibres with extreme aspect ratios

الیاف شیشه فلزی بخش جدیدی از دسته فلزات با ساختار آمورف هستند که خواص منحصر به فردی دارند.
توسعه و ساخت الیاف شیشه ای نانو و میکرو ساختار که دارای فلز ویسکوز در داخل آن هست ، یکی از موضوعات جالب توجه برای تحقیقات بنیادی و کاربردی در حوزه سلامت و درمان،اپتیک والکترونیک میباشند که محققان دانشگاه EPFL توانسته اند با استفاده از روش کشش حرارتی، سیم های نازک آلیاژفلزی با ساختار آمورف و با ترکیب پلاتین، مس، نیکل و فسفر ، با خواص مکانیکی،رسانایی و مقاومت به خوردگی بالا تولید کنند.
زمانی که آلیاژ به دمای مشخصی برسد میتوان آنرا با کشش حرارتی در حالت مذاب به ابعاد نانومتری در تمام ابعاد رساند و بعد از سرد شدن به حالت جامد و کریستالی در می آید، با این کار میتوان مواد دیگری به آلیاژ درهنگام پروسه ساخت اضافه نمود.
در پروژه حاضر، سلنیوم مایع به آلیاژ افزوده شده تا به عنوان شناساگر نورعمل کند و الکترودی ازآن ساخته شده است که در مغز موش این الکترود کار گذاشته شده است با اعمال پالس های الکتریکی به الکترود کار گذاشته شده در مغز موش، موش وادار به حرکت شده و سیگنال های نورون ها ثبت می شود.
پروژه ساخت این الیاف دارای چالش های جدی در بخش سینتیک کریستالیزاسیون ، وابسته بودن خواص به ابعاد آن و ایجاد کردن خواص یکنواخت در تمام طول الیاف و درست کردن الیاف شیشه ای فلزی درابعاد نانومتری بود.

منبع : doi :10.1038/s41565-020-0747-9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *