مطالب علمی

آلیاژهای شیشه ای حجیم (Bulk Glassy Alloys)

زمانی که یک مذاب فلزی در بالاتر از دمای ذوب با سرعت پایینی سرد می شود، یک ساختار بلورین تشکیل می شود، اما یافته شد که هنگام افزایش شدید سرعت انجماد (حدود یک میلیون درجه در ثانیه) یک آرایش اتمی بی نظم مشابه با ساختار محلول تشکیل می شود که می تواند تا دمای محیط نیز حفظ شود. به ساختار تشکیل شده آلیاژ شیشه ای گفته می شود که می توان آن را در مقیاس بزرگ نیز تولید نمود که قطر بیشینۀ آن ها به 8 سانتیمتر در سیستم Pd-Cu-Ni-P رسیده است.
این آلیاژهای دارای استحکام مکانیکی بسیار بالا که نخستین بار توسط کوئنچ کردن در آب تولید شدند، اکنون می توانند با استفاده از ریخته گیری در قالب مسی، کستینگ قوسی، ذوب موضعی، ریخته گری سانتریفیوژی، متالورژی پودر و پوشش دهی اسپری تولید شوند.
آلیاژهای شیشه ای پایه آهن و کبالت بسیار مورد توجه هستند و محصولات تجاری نیز با استفاده از آن ها تولید شده است و در زمینه های گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند که زمینه های مواد مغناطیسی (Magnetic Materials) و ترکیبات دارای استحکام بالا را می توان به عنوان مهم ترین آن ها نام برد.
تحقیقات در این زمینه بر تولید آلیاژهای جدیدتر، کاهش نرخ انجماد جهت تولید آلیاژ شیشه ای، کاهش هزینه ها، مهندسی خواص و افزایش مقیاس محصول نهایی متمرکز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *