مطالب علمی

چسب‌های پیوسته، سبک، و چند کاربردۀ نانولوله کربنی جهت دار با قابلیت کاربرد در دماهای مختلف

چسب‌های پیوسته، سبک، و چند کاربردۀ نانولوله کربنی جهت دار با قابلیت کاربرد در دماهای مختلف
Continuous, Ultra-lightweight, and Multipurpose Super-aligned Carbon Nanotube Tapes Viable over a Wide Range of Temperatures

در محیط‌های بسیار شدید که دارای دمای بسیار پایین یا بسیار بالا هستند، میزان چسب به کار رفته باید حداقل شود تا آلودگی سیستم کاهش یافته و میزان مواد باقی ماندۀ ناخواسته نیز کم‌تر شود. با این حال، زمانی که چسب‌های ساخته شده از مواد متداول در این نوع محیط‌ها به کار می‌روند، چسبندگی خود را از دست می‌دهند یا مواد پسماندی از خود باقی می‌گذارند که به سختی می‌توان آن‌ها را حذف کرد. در نتیجه، بایستی چسب‌های سبک، چندکاربرده، و سبکی ساخته شوند که به راحتی بتوان آن‌ها را حذف کرد و در شرایط دشوار محیطی قابلیت کاربرد داشته باشند.

در این زمینه، در یک کار تحقیقاتی که در مجله معتبر ACS Nano منتشر شده است، چسب‌های نانولوله کربنی ساخته شده است که در آن، نانولوله‌ها در راستای افقی جهت دهی داده شده‌اند. این چسب‌ها می توانند در محدوده دمایی بین 196- تا 1000 درجه سانتیگراد، عملکرد فوق العاده‌ای داشته باشند و چسبندگی آن‌ها می‌تواند تا 1.1 نیوتون در میکروگرم باشد. این چسب‌ها با چگالی سطحی نانولولۀ 0.5 تا 5 میکروگرم در سانتی مترمکعب، می‌توانند تا صدها متر با قیمت مناسب ساخته شوند. چسب‌های ساخته شده از نانولوله های کربنی قابلیت های چسبندگی فراوانی در مواد مختلف دارند و حتی پس از آن که در مواجهه با نواحی با دمای بسیار بالا قرار می‌گیرند،  به راحتی می توان آن‌ها را از مواد پایه حذف کرد. این چسب‌ها پتانسیل بسیار بالایی در اتصال مکانیکی، الکتریکی و حذف حرارت در ادوات الکترونیکی، دارند. آرایه‌های نانولوله کربنی از طریق رسوب شیمیایی بخار در فشار پایین بر روی یک ویفر سیلیکونی سنتز شدند که در این فرایند، استیلن به عنوان منبع کربنی، هیدروژن به عنوان گاز حامل، و آهن به عنوان کاتالیست رشد نانولوله به کار رفت.

گروه علمی و پژوهشی مهندسی و علم مواد (مترس – MatRes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *