مطالب علمی

نانوذرات مس محلول در آب به عنوان روانکارهای پایه آبی و بهبود خواص سایشی

سنتز نانوذرات مس محلول در آب در روانکارهای پایه آبی و ارزیابی خواص تریبولوژیکی و هدایت الکتریکی آن (این روانکارها نسل جدید روانکارهای صنعتی را به خود اختصاص داده اند)

سایش همواره یکی از عوامل عمده خرابی قطعات در صنعت بوده است.
به منظور کاهش این خسارات همواره در صنعت از روانکار در منطقه تماس قطعات استفاده می شود. به همین دلیل روانکارهای روغنی موارد استفاده فراوانی در صنعت یافتند، ولی در سال های اخیر جهت تامین نیاز تجهیزات مکانیکی به همراه حفظ محیط زیست، بسیاری کشورها به سمت روانکارهای پایه آبی روی آورده اند. در دهه گذشته مطالعات فراوانی بر روی این روانکارهای پایه آبی انجام شده است. موضوعات جدیدی که در این زمینه مورد توجه قرار دارد، افزودن نانوذرات فلزات به روانکارهای پایه آبی و بررسی تاثیر آن بر خواص تریبولوژیکی و بهبود خواص سایشی قطعات صنعتی می باشد. از جمله فلزاتی که در این پژوهش ها بررسی شده اند Al و Cu می باشند. در مقاله زیر مطالعه بر روی نانو ذرات مس با اندازه ذرات 3nm محلول در آب انجام گرفته است. از طرفی چون دمای سطح در منطقه تماس یکی از عوامل به شدت موثر بر نرخ سایش است، تاثیر افزودن نانوذرات مس بر روی دمای سطح تماس نیز بررسی شده است.
نتایج این تحقیق نشان می دهد روانکار آب مقطر با افزودن 0.6 درصد وزنی نانوذرات مس در مقایسه با آب مقطر خالی موجب کاهش حدود 80 درصدی ضریب اصطکاک گردیده است. همچنین به نظر می رسد با جایگیری نانوذرات مس در منطقه تماس فیلم روانکار مرکبی در منطقه تماس ایجاد شده است. علاوه بر این برخی نانو ذرات مس در محلول هدایت حرارتی را افزایش داده و موجب بهبود خواص تریبولوژیکی شده اند.

گروه علمی و پژوهشی مهندسی و علم مواد (مترس-MatRes)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *