خدمات پژوهشی و تحقیق و توسعه تخصصی, مطالب علمی

تحقیق و توسعه و پژوهش تخصصی

تحقیق و توسعه و پژوهش تخصصی

یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه کشورهای صادرکننده خدمات و محصولات هایتک، سرمایه‌گذاری گسترده در تحقیق و توسعه است. اهمیت این موضوع به حدی است که مهم‌ترین کمپانی‌ها در سراسر دنیا، همواره با دانشگاه‌ها همکاری داشته‌اند که این همکاری منجر به تعریف پروژه‌های مشترک و با دید صنعتی برای دانشجویان شده است. این همکاری‌ها عمدتاً به صورت تأمین مالی پژوهش‌های علمی، ارائه دوره دکتری و کارشناسی ارشد در همکاری با کمپانی‌ها، و نیز فراهم کردن شرایط استفاده از امکانات شرکت‌های صنعتی بوده است. آن طور که وبسایت www.statista.com  گزارش کرده است، در سال 2017، 20 شرکتی که بیشترین سرمایه‌گذاری را در تحقیق و توسعه داشته‌اند به این ترتیب می‌باشد:

  1. کمپانی Amazon (1/16 میلیارد دلار)
  2. کمپانی Alphabet (9/13 میلیارد دلار)
  3. کمپانی Samsung (7/12 میلیارد دلار)
  4. کمپانی Intel (7/12 میلیارد دلار)
  5. کمپانی فولکس واگن (1/12 میلیارد دلار)
  6. کمپانی Microsoft (12 میلیارد دلار)
  7. کمپانی Roche (محصولات دارویی و درمانی ، 4/11 میلیارد دلار)
  8. کمپانی Merck (1/10 میلیارد دلار)
  9. کمپانی Apple (10 میلیارد دلار)
  10. کمپانی Novartis (محصولات دارویی و درمانی، 6/9 میلیارد دلار)
  11. کمپانی Toyota (3/9 میلیارد دلار)
  12. کمپانی Johnson & Johnson (تجهیزات پزشکی، 1/9 میلیارد دلار)
  13. کمپانی General Motors (1/8 میلیارد دلار)
  14. کمپانیPfizer  (محصولات دارویی و درمانی ، 9/7 میلیارد دلار)
  15. کمپانی Ford (3/7 میلیارد دلار)
  16. کمپانی Daimler (9/6 میلیارد دلار)
  17. کمپانی Oracle (8/6 میلیارد دلار)
  18. کمپانی Cisco (3/6 میلیارد دلار)
  19. کمپانی Honda (2/6 میلیارد دلار)
  20. کمپانی Facebook (9/5 میلیارد دلار)

نکته قابل توجهی که می‌توان از این لیست دریافت این است که اغلب این شرکت‌ها ارتباط مستقیمی با تحقیق و توسعه در زمینه مهندسی و علم مواد دارند. علاوه بر شرکت‌هایی که به زمینه بسیار مهم فناوری اطلاعات (IT) می‌پردازند سایر شرکت‌ها در زمینه تولید خودرو یا تولید دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند. صنعت عظیم نانوالکترونیک و نیمه‌رساناها که عمدتاً تحت عنوان «مواد الکترونیک» شناخته می‌شود، توسط شرکت‌های Samsung، Intel و Apple پیگیری می‌شود که با درآمد قابل توجه این شرکت‌ها همراه بوده است به نحوی که ارزش بازار شرکت Apple در سال 2018، 926 میلیارد دلار بوده است. شرکت‌های دارویی نیز تمرکز ویژه‌ای بر توسعه نانوداروها و محصولات نوین مبتنی بر بایو-نانوفناوری (Bio-nanotechnology) دارند که شامل توسعه نانوحامل‌های دارویی هوشمند، بایوسنسورهای نوین، درمان سرطان، رباتیک نرم و ایمپلنت‌های کارآمد می‌شود. در واقع می‌توان اظهار کرد که سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه (R&D)، تضمین ادامه فعالیت‌های کمپانی‌ها در سال‌های آتی است که منجر به افزایش درآمد شرکت‌ها و نیز رقابت‌پذیری خواهد شد.

متأسفانه، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و استفاده از متخصصین برای انجام این نوع فعالیت‌ها، کم‌تر مورد توجه کمپانی‌های داخلی قرار گرفته است که دلیل این امر، نبود رقابت‌پذیری در داخل و ارائه تضمین فروش (از طریق وضع کردن تعرفه بر محصولات وارداتی، ارائه یارانه دولتی بر هزینه مصرف انرژی کمپانی‌ها و ممنوعیت واردات محصولات مشابه) توسط دولت به کمپانی‌ها است که موجب شده است اکثر کمپانی‌ها به تثبیت جایگاه فنی خود رضایت دهند و تمایلی به سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه نداشته باشند. تحقیق و توسعه و ارائه خدمات تخصصی در زمینه مهندسی و علم مواد و زمینه نوظهور نانوفناوری یکی از فعالیت‌های اصلی گروه ما به شمار می‌رود. فعالیت‌های این گروه که شامل رصد فناوری و تعیین روند پژوهشی (Research Trend) می‌شود، می‌تواند به کمپانی‌ها نشان دهد که اکنون در چه زمینه‌هایی بایستی سرمایه‌گذاری داشته باشند. گروه علمی و پژوهشی مهندسی و علم مواد (MatRes) این آمادگی را دارد که در ابتدا، پروژه‌های مطالعاتی تحقیق و توسعه را برای کمپانی‌های صنعتی، مراکز پژوهشی و مؤسسات تحقیقاتی در زمینه مهندسی و علم مواد و نانوفناوری انجام دهد. از جمله فعالیت‌های تحقیق و توسعه که توسط گروه ما ارائه می‌گردد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گزارش‌های تجاری در مورد پیش‌بینی بازارهای جهانی و داخلی در مورد میزان استفاده و کاربرد صنایع و مواد مختلف (برای نمونه گزارش در مورد بازار صنعت متالورژی پودر، فولادهای آلیاژی، صنایع جوشکاری، سوپرآلیاژها، فناوری پرینت 3-بعدی، مواد مورد استفاده در تولید آهنرباهای صنعتی، پوشش‌های ضد خوردگی، کامپوزیت‌ها در صنعت خودروسازی، آلیاژهای غیرآهنی صنعتی، فلزات مورد استفاده در صنعت باطری، سرامیک‌های پیشرفته، کاتالیزورهای مورد استفاده در صنایع مختلف، جاذب‌ها و نانومواد در صنایع)
  2. ارائه راهکارهای ویژه و تخصصی برای مشکلات و معضلات صنعتی (افزایش کیفیت محصولات تولیدی از طریق تطبیق روش‌های تولید سنتی با پژوهش‌های نوین، بررسی پایان‌نامه‌های صنعتی دانشگاه‌های معتبر برای ارائه راه حل جدید برای صنعت، رصد فناوری و پیشنهاد روش‌های جایگزین)
  3. ارائه مروری بر مقالات و پتنت‌ها در مورد موضوعات مختلف و بررسی فعالیت‌های شرکت‌های خارجی از نظر پتنت‌ها و مقالاتی که منتشر کرده‌اند که الگوبرداری و همگام‌سازی با سطح فناوری جهانی محسوب می‌شود.
  4. ارائه مشاوره در زمینه سرمایه‌گذاری در زمینه تولید مواد جدید و ارائه گزارش در مورد سایر شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند.

علاوه بر این فعالیت‌ها، گروه MatRes این توانایی را دارد که طبق خواسته شرکت‌ها یا مؤسسات، فعالیت‌های اختصاصی مطابق با نیاز صنعت را نیز انجام دهد. برای اطلاع از شرایط همکاری و بررسی امکان انجام پروژه‌ها توسط این گروه، با ما در ارتباط باشید.

گروه علمی و پژوهشی مهندسی و علم مواد (MatRes)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *